windowsowo.pl

Twoje centrum informacji o nowych technologiach – Windows 10 – Android – iOS

Aktualności Promo

Smartfony z WP8 i 512 MB RAM – z jaką liczbą niekompatybilnych aplikacji mamy naprawdę do czynienia?

W komentarzach bardzo często pytacie nas jak to jest z tym 512 MB RAM-u,WP8 i aplikacjami. Czy warto dorzuci kilka groszy, kupić telefon z 1GB i mieć przysłowiowy święty spokój? Zwykle nasza odpowiedź wygląda tak: „Grasz, owszem potrzebujesz 1GB, nie grasz, 512 MB powinno Ci wystarczyć.” Dzisiaj przyjrzymy się nieco bliżej tej kwestii.
Ci z Was, którzy korzystali z WP7 pamiętają zapewne, że i urządzenia z tym systemem zmagały się z podobnymi ograniczeniami; low-endy z 256 MB (wtedy 512 MB stanowiło maksimum) nie były w stanie zainstalować pewnych aplikacji. Pomiędzy tymi dwiema analogicznymi sytuacjami są jednak ogromne różnice. 256 MB RAM w przypadku WP7 było rzeczywiście sporym problemem a lista niekompatybilnych aplikacji i gier wydłużała się z każdym dniem. Co gorsza nie ograniczała się ona tylko do bardziej zaawansowanych graficznie gier (których wówczas było jak na lekarstwo), ale także do wielu aplikacji. Prawdziwym skandalem był i nadal jest brak wsparcia dla Skype, aplikacji, która tworzona jest przez sam Microsoft.
WP8 i 512 MB RAM to jednak zupełnie inna bajka i o tak niezrozumiałych sytuacjach nie ma mowy (no może za wyjątkiem niektórych gier). Owszem zdarzają niekompatybilne aplikacje, ale są to albo zaawansowane graficznie gry albo po prostu „niechlubne wyjątki.” Z ciekawostek warto wspomnieć, że aplikacje nie uruchomią się na low-endach z 512 MB RAM jeśli zużywają ponad 300 MB pamięci. Często jest to spowodowane nie tyle rzeczywistymi ograniczeniami/”potrzebami” aplikacji, co brakiem poprawnej optymalizacji=lenistwem dewelopera.

app incompatible

Druga kwestia to ile takich aplikacji w ogóle znajduje się w WPS? Według raportu All About Windows Phone z ok. 150 000 dostępnych aplikacji tylko 331 czyli zaledwie 0,24% nie można zainstalować na smartfonach takich jak HTC 8S, Lumie 520, 620, 720 i Huawei Ascend W1. Procentowo najgorzej wypadają gry; 65 pozycji z 17,029 (0.361%). Jak zaznacza AAWP ciekawsza jest jednak inna rzecz: spośród tych 331 niekompatybilnych aplikacji aż 199 (!) przypisać możemy tylko dwóm deweloperom:

  • Manna – głównie aplikacje służące jako przewodniki turystyczne
  • AppDesigner.com – wideo-kursy aplikacji

512compWP8
Gdyby pominąć aplikacje tych dwóch deweloperów niekompatybilność wynosiła by mniej niż 1 aplikację na 1000 (0,088%) czyli w zasadzie marginalnie mało i zwykły użytkownik nie ma się czego obawiać. Urządzenia z 512 MB RAM-u szerokim łukiem powinni natomiast omijać mobilni gracze, którzy z pewnością nie „odpalą” wymagających gier. Najlepszym przykładem są tytuły Gameloftu czy chociażby FIFA 2013, która niedawno trafiła do WPS. Okazjonalnie zdarza się, że niektóre z tych gier zostają zoptymalizowane lepiej i w kolejnych update’ach uruchamiają się na słabszych urządzeniach, np. Temple Run, Asphalt 7: Heat. Okazjonalnie…
Dla porównania rzućcie okiem na sytuację WP7 i urządzeń z 256 MB RAM.
256mbcompWP7
I na koniec dla zainteresowanych bliżej dokładną listą niekompatybilnych aplikacji (WP8) podaję LINK do wyników pracy redaktorów z AAWP.
PS Mam nadzieję, że ten artykuł rozwiał Wasze wątpliwości odnośnie tego ile rzeczywiście „tracicie” kupując urządzenie z WP8 i 512 MB RAM-u 🙂

Źródło: AAWP