windowsowo.pl

Twoje centrum informacji o nowych technologiach – Windows 10 – Android – iOS

Aktualności Promo

(Nie)wiedza sprzedawców na temat WP jednym z powodów słabej jego sprzedaży?

Czasem dobry produkt wspomagany nawet równie udaną reklamą nie wystarczy by osiągnąć sukces. Nie każdy z potencjalnych klientów, to osoba doskonale zorientowana w zawiłościach sprzętowo-systemowych, nie każdy sprawdza portale tematyczne i porównuje poszczególne modele/systemy. Wiele osób nie jest po prostu w stanie podjąć świadomej decyzji co do zakupu danego smartfona i polega (niemal) w całości na pomocy i wiedzy sprzedawców. Nie ma też co ukrywać, że wśród tych największą rolę pełnią operatorzy. Dlaczego zwróciłem na ten temat uwagę? Bodźcem było pytanie redaktorki Forbesa skierowane do CEO Nokii Stephena Elopa, po konferencji poświęconej premierze Lumii 1020. Całość jej wypowiedzi brzmiała mniej więcej tak:
Odkąd zaprezentowaliście w Nowym Jorku serię Lumia, AT&T było naprawdę okropnym partnerem. Sama posiadam jedną z Lumii (920), leży ona właśnie w mojej torebce i bez dwóch zdań kocham ten telefon. Rzeczywistość wygląda jednak tak, że kiedy udałam się do sklepu większość ze sprzedawców nie wiedziała nic na jej temat, zapytani nie starali się jej w zasadzie nawet w ogóle promować, w sklepie brak było oznaczeń/opisów. Co więc Nokia zrobiła, aby mieć pewność, że ten świetny telefon (Lumia 1020) nie zostanie potraktowany podobnie przez AT&T. Co zrobiliście, aby mieć pewność, że takie zachowanie kolejny raz nie wpłynie na ograniczenie sprzedaży.
rece
Po tym krótkim „przemówieniu” na sali dało się słyszeć oklaski i głosy aprobaty innych zaproszonych gości, a wszystko działo się niespełna kilka minut po tym jak ze sceny zszedł Ralph de la Vega CEO AT&T zapewniający o doskonałej promocji urządzenia oraz głębokiej i długotrwałej (15 letniej) współpracy z Nokią. Nie do końca było to na rękę Elopowi, który jednak jako świetny mówca bez problemu zręcznie wybrnął z tego niewygodnego pytania.
Problem marnej promocji i słabej wiedzy o Windows Phone nie dotyczy tylko AT&T wystarczy, że rozglądniecie się po naszych salonach. Nie twierdzę, że to wina samych sprzedawców, bo bez szkoleń zależnych od „góry” niewiele mogą oni zrobić. Jeśli jednak polityka danej firmy/operatora opiera się na promowaniu tylko tego co już znane i pewne, to trudno się też dziwić, że WP tak wolno pnie się do góry. Z drugiej strony by być fair, nie ma co zwalać całej winy na sprzedawców, bo smartfony z systemem MS borykać się muszą i z innymi problemami. Zawsze uważałem, że WP nie jest dla wszystkich, w każdym razie jeszcze nie w tej fazie rozwoju i to coś o czym sprzedawcy również powinni pamiętać – wciskanie WP na siłe każdemu mogłoby wyrządzić więcej szkody niż pożytku.
iPhone_Android_WP8_thumb
Nie tak dawno przechadzając się po centrach handlowym postanowiłem zrobić mały eksperyment – udałem się do salonów wszystkich czołowych polskich operatorów „ogdrywając” osobę, która chce zmienić swoją starą, „niedotykową” Nokię na smartfona. Wiecie ile razy zaproponowano mi coś z WP(8)? Raz! Raz na 7 salonów, które odwiedziłem. Oczywiście sprzedawcy podczas rozmowy wspominali o telefonach z WP, ale te wzmianki jakoś szybko znikały po naporem słów, Samsun, LG, Android, okazjonalnie iPhone. Kiedy starałem się drążyć temat okazywało się, że niektórzy nie byli mi w stanie podać kluczowych różnic pomiędz WP7 i WP8. Zrezygnowany zostałem więc przy swojej 6300 😛
Nie wiem czy Wasze odczucia/doświadczenia w tym temacie pokrywają z moimi, może jestem jedynie jakimś od osobnionym przypadkiem. Dajcie znać w komentarzach 🙂

Źródło zdjęć: CBS Interactive, MyNokiaBlog